Dziękujemy!
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Natalia Kijko-Łuciuk, Social Media Director w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)
Najważniejszy sukces 2017 r.
Ludziom otworzyły się oczy – uwierzyli, że Facebook sprzedaje. I nie jest to wyłącznie wiara, której nie można poprzeć faktami. Social media zaczynają odgrywać ważną rolę w rocznym budżecie marek. Stratedzy i kreatywni, tworząc idee komunikacji oraz propozycje działań dla marek, myślą również o kanałach społecznościowych. Nareszcie ma to ręce i nogi.
Największa porażka 2017 r.
Markom cały czas zdarza się zapominać o sile social mediów – nie zastanawiają się nad komunikacją, którą prowadzą. Prowokują grupę odbiorców, ale w nierozsądny sposób. Stosują zasadę „byleby o mnie mówiono”. Najlepszym przykładem są trzy posty – jeden marki samochodowej, drugi napoju energetyzującego, trzeci dużego supermarketu. Nieprzemyślana reklama, która dotknęła Polaków i ich uczucia patriotyczne oraz religijne, spowodowała kryzys. Po tylu wpadkach różnych firm kolejne marki popełniają ten sam błąd.
Najważniejsza zmiana w 2017 r.
Mobile is the king! W tym roku nareszcie komunikacja w social mediach została dostosowana do użytkownika i tego, w jaki sposób korzysta on z internetu. Marki coraz częściej używały formatów mobilnych tj. kanwa, press & hold czy pionowe wideo. Klienci zaczynają rozumieć tę potrzebę i dostosowują swoje materiały do obecnego trendu przeglądania filmów czy postów na telefonie. Niezwykle istotny jest również Instagram – uświadomiliśmy sobie, że komunikacja na tym kanale powinna inspirować. Coraz rzadziej trafiamy tu na packshoty czy zdjęcia robione przez grafików, częściej na ankiety, boomerangi czy Instagram stories z eventów. Ten rozwój świadomości dotyczącej komunikacji i otwarcie na potrzeby konsumenta to zmiana, której kibicowałam.
Najważniejsze wydarzenie w 2017 r.
Nie jest to wydarzenie w konkretnym znaczeniu tego słowa. Niemniej jednak niezwykle przełomowy w tym roku był post Baracka Obamy, który pojawił się na Twitterze zaraz po ataku w trakcie manifestacji antyrasistowskich w Charlottesville. Obama opublikował tweet, w którym wykorzystał wymowną fotografię i słowa Nelsona Mandeli: „Nikt nie rodzi się z uczuciem nienawiści do drugiej osoby za kolor skóry, pochodzenie czy religię”. Post uzyskał ponad 4,5 mln polubień, został udostępniony 1,7 mln razy – w całej historii tego kanału nikt nie wygenerował lepszego wyniku. I raczej długo tego nie zrobi.
Najciekawsze trendy w 2017 r.
O chatbotach mówimy już ponad roku – od kiedy Facebook w 2016 roku wprowadził własnego i stworzył popyt na to narzędzie. Dzisiaj widzimy w nich możliwość lepszej obsługi klienta, ale również stosujemy je, aby przyciągnąć użytkownika, zabawić czy wyedukować (tu dobrym przykładem jest chatbot Peugeot, który odpowiada na pytania dotyczące nowego modelu 308). Drugim ważnym trendem, który rozwinął się w tym roku, jest live streaming. Tutaj sporo kreatywnych rozwiązań pozostało jeszcze do odkrycia, ale brawa dla marek, które nie bały się z niego w końcu skorzystać.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017 r.
Możliwe, że rok temu mówiliśmy o tym samym, ale walka z Facebookiem o utrzymanie zasięgów organicznych to prawdziwa gala bokserska, na której ciągle jesteśmy nokautowani. Teoretycznie Facebook docenia nasze starania i przy publikacji wideo zasięg jest dużo większy, ale za to o wiele mniej wartościowy. Koszt zaangażowania użytkownika przy formatach ruchomych wciąż jest wysoki, a ponoć miało być tak pięknie.
Najciekawsza kampania/akcja 2017 r.
Kampania rekrutacyjna przeprowadzona na Snapchacie przez Puro Hotels. Ciekawy pomysł, kreatywna realizacja, wiarygodny content i współpraca firmy nie tylko z agencją, ale również z własnymi pracownikami.
Jakie zmiany czekają nas w 2018 r.?
Reklama przestanie krzyczeć o promocjach, rabatach, niezwykłych okazjach czy innych standardowych komunikatach. Rok 2018 to nowe spojrzenie na kampanie w social mediach. To dzięki kreatywności, przemyślanej idei i wyróżniającej się grafice osiągniemy dobrą sprzedaż. Zaczniemy myśleć poprzez idee, aby osiągać wyznaczone cele.
Ocena obecnej kondycji branży
Nic nie wskazuje na to, żeby branża social media za moment miała się rozpaść, Facebook zniknąć, a Instagram się znudzić. Coraz trudniej jest jednak budować wartościowe zaangażowanie – zamieniamy się w masowy produkt, który bez kontroli może stracić na znaczeniu.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Skuteczny storytelling. To nie będzie łatwe, bo jak podają dane – użytkownik poświęca postowi kilka sekund. Jak więc przekonać go do tego, aby poznał nas bliżej, skupił się na dłużej, zapamiętał cokolwiek? Oto jest pytanie!
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Wirtualna rzeczywistość może mieć swoje 5 minut. W tym momencie podchodzimy do niej na spokojnie, testujemy, bawimy się, eksperymentujemy – ale na pewno znajdzie się ktoś, kto w pełni wykorzysta jej potencjał.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Musimy pamiętać, że konkurencja nie śpi. Jeśli planujemy coś zrobić, powinniśmy zacząć realizować to już wczoraj. Zanim mrugniemy, już ktoś nas wyprzedzi, a wymyślenie czegoś nowego będzie znacznie trudniejsze. Wykorzystujmy trendy jako pierwsi, zanim się znudzą. Wymyślajmy nowe rozwiązania, bawmy się formą, aby zaskoczyć użytkowników.
https://nowymarketing.pl/a/16751,nowymarketing-podsumowuje-rok-2017-social-media-cz-3
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Przesłaliśmy case study na Twój adres e-mail.
Przesłaliśmy Magazyn na Twój adres e-mail.