Dziękujemy!
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Współczesny świat dostarcza nam zbyt wielu bodźców – potwierdza to aż 59% Polaków[1]. Nic więc dziwnego, że nauczyliśmy się ignorować reklamy i nie zauważamy 89% z nich[2]. Znając te dane, powinniśmy się zastanowić, co jako marketingowcy możemy zrobić, aby nasze działania reklamowe były bardziej efektywne. Pomocne może być na pewno to, co przykuwa wzrok – czyli dobrze przygotowana kreacja. Od czego zacząć?
Zła wiadomość na początek – nie istnieje gotowy przepis na przygotowanie kreacji idealnej, która obniży nam koszty aktywności w odniesieniu do reklam w social media. Te kwestie są zawsze uzależnione od celu kampanii i grupy docelowej. Jest jednak również dobra wiadomość – wystarczy zastosować kilka podstawowych zasad podczas tworzenia obrazu reklamowego, aby poprawić efektywność naszych kampanii.
ZASADA 1 Określ swoją grupę docelową
Przed przygotowaniem swojej kolejnej kampanii reklamowej powinieneś zastanowić się, do kogo chcesz ją kierować. Choć już 46% użytkowników w Polsce korzysta z adblocka[3], wciąż jesteśmy otwarci na reklamy dopasowane do nas kontekstowo (poprzez zainteresowania, miejsce pobytu, zachowania itp.). Skąd to wiemy? Z obserwacji rozwiązań bazujących na algorytmach, takich jak np. Netflix i podpowiadanie filmów podobnych do tych, które obejrzeliśmy.
Jeśli sprecyzujesz, kim są odbiorcy Twojej reklamy, dostosujesz do nich stylistykę kreacji – to, co zwróci uwagę pokolenia Y (Ilustracja 1), może bowiem nie być czytelne dla pokolenia X. Nie powinieneś więc kierować się jedynie własnym gustem czy ściśle trzymać brandbooka – dostosuj się do osób, które mają kupić Twoje usługi.
Case study: McDonald’s podczas prac nad kampanią, której celem było wypromowanie aplikacji mobilnej oraz nowej oferty 2 for U, stworzył spot nakręcony telefonem przypominający Instagram Stories.
WSKAZÓWKA Każda kampania prowadzona na Instagramie lub Facebooku może zostać zweryfikowana dzięki Relevance Score – jest to wskaźnik trafności i skuteczności reklamy generowany na podstawie aktywności użytkowników. Za pomocą tego narzędzia możesz ocenić w menedżerze reklam, która z Twoich kreacji działa lepiej – są one oceniane w skali 1–10. |
ZASADA 2 Ustal, jaką korzyść możesz zapewnić swoim odbiorcom
Zarówno kreacje wizerunkowe, jak i sprzedażowe powinny zawierać obietnicę, którą składasz konsumentowi. W dzisiejszym świecie nie chodzi o nas i nasz produkt, a o wartość przekazywaną klientowi. Dlatego gdy chcesz powiedzieć, że kanapki, które sprzedajesz, są najlepsze na świecie, dodaj do tego komunikat o 20% zniżki lub opowiedz, że z myślą o wegetarianach połowę dań z Twojej oferty stanowią kanapki bez mięsa. Taki mechanizm można zastosować właściwie w każdej branży.
Jeśli w naszej ofercie brakuje korzyści wyróżniających nas na tle konkurencji, warto stworzyć kreację budującą tę przewagę. Gdy produkt jest taki sam lub podobny – klient wybierze firmę, którą zapamiętał, bo go zaskoczyła, rozbawiła lub stworzyła pozytywne skojarzenia.
ZASADA 3 Licz się ze słowami
Te kilka słów, które możesz zastosować w reklamie, wykorzystaj jak najlepiej. Maksymalnie 20 słów w copy i do 5 na samej grafice oraz w headline’ie[4] – to przepis na skuteczną reklamę
Co jeszcze warto pokazać w kreacji?
WSKAZÓWKA Zła proporcja tekstu na obrazie może zakłócać emisję reklamy i zmniejszać jej zasięg. Treść nie powinna zajmować więcej niż 20% powierzchni grafiki. Czasami kropki, paski lub inne elementy są również odczytywane jako tekst, dlatego warto weryfikować to poprzez stronę do kontroli obrazu: www.facebook.com/ads/tools/text_overlay Gdy chcesz wprowadzić więcej tekstu – zamień grafikę w animację i wybierz miniaturę filmu, na której proporcje będą prawidłowe. #socialhack |
ZASADA 4 Wykorzystaj potencjał formatów
Dla każdego miejsca, w którym chcesz wyświetlić reklamę, musisz przygotować odpowiedni rozmiar obrazu – ten sam baner nie może być eksploatowany zarówno jako cover photo w poście na Facebooku, jak i w reklamie na InstaStory. Jeśli chcesz, aby użytkownicy zareagowali na wyświetlany im obrazek, powinieneś maksymalnie wykorzystać przeznaczoną do tego przestrzeń.
WSKAZÓWKA Wiedząc, że już 14 mln użytkowników w Polsce korzysta z social media za pomocą urządzeń przenośnych[5], stosuj zasadę mobile first. |
WSKAZÓWKA Materiały przygotowane na potrzeby social media powinny być zapisywane w formacie .png – dzięki temu unikniesz kompresji i rozmazywania się napisów czy pikselizacji. Waga takiego pliku powinna być mniejsza niż 1 megabajt. |
Już pierwsze sekundy reklamy mają znaczenie, dlatego znając cel swojej kampanii, dostosuj do niej odpowiedni format, który ułatwi osiągnięcie wyznaczonego efektu. Z czego możesz skorzystać?
Nie zapominaj jednak o prawie Hicka. Im mniej produktów pokażesz w jednej kreacji, tym większą masz szansę na zysk. Prosty przykład – jeśli użytkownik musi wybrać, w które spośród 20 obrazków (np. butów) kliknąć, może zrezygnować z działania. Szybciej natomiast podejmie decyzję o zakupie, jeśli ten wybór będzie ograniczony do kilku opcji. Twoja oferta jest więc skuteczniejsza, jeśli nie utrudnia wyboru.
WSKAZÓWKA Pamiętaj, czas to pieniądz. Wideo trwające mniej niż 15 sekund sprawdzają się najlepiej, a najskuteczniejsze reklamy w formie relacji trwają mniej niż 10 sekund[8]. |
Jeśli chcesz zmniejszyć koszty reklamy, skup się na swoim nadrzędnym celu i dopasuj do niego odpowiednie komunikaty i formaty. Inne wskaźniki mogą być efektem ubocznym działań, natomiast Twoim zadaniem jest tworzyć kampanie i kreacje jak najbardziej dopasowane kontekstowo do użytkownika i tego, jakie działanie chcesz wywołać. Pamiętaj, że to, na co reagują odbiorcy w social media, zmienia się bardzo dynamicznie – obserwuj to i testuj.
Warto doczytać:
Seth Godin, Marketing za przyzwoleniem. Jak zmienić obcych ludzi w znajomych, a znajomych w klientów, 2013
Natalia Kijko-Łuciuk, social media director w They.pl
[1] O zmęczeniu technologią, 4P Research Mix 2016.
[2] The Art of Persuasion, Dave Trott 2016.
[3] Ad blocking in the Internet, OnAudience.com 2017.
[5] Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark, WeAreSocial: https://wearesocial.com/uk/blog/2018/01/global-digital-report-2018.
[6] Badanie Mindshare, grudzień 2017.
[7] Online Video Forecasts 2018, Zenith 2018.
[8] Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark, WeAreSocial 2018
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Przesłaliśmy case study na Twój adres e-mail.
Przesłaliśmy Magazyn na Twój adres e-mail.