Dziękujemy!
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Joanna Warszawska, PR & Communication Specialist w They.pl
Rok 2017 w oczach branży public relations, prognozy na rok 2018
Wydarzenie roku
Protesty przeciwko nowelizacji ustaw o sądownictwie w Polsce. Tysiące ludzi na ulicach wielu miast, łańcuchy światła, oskarżenia o astroturfing wywołany przez opozycję - tematy te dominowały nie tylko w polskich mediach. Również największe tytuły i stacje zagraniczne (BBC, Al Jazeera, Le Monde, New York Times, Washington Post) szeroko komentowały sytuację w naszym kraju.
Sukces roku
Feministyczne książki dla dzieci. „Good Night Stories For Rebel Girls”, czyli „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek” (pozycja z 2016 roku, jednak w Polsce została wydana w 2017) i „Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy” Anny Dziewit-Meller. Fenomen wydawniczy i PR-owy „bajek” o kobietach, które zmieniły świat, ma proste wytłumaczenie – jest duże zapotrzebowanie na książki dla najmłodszych, które przedstawiałyby kobiety jako silne i niezależne jednostki. Tego typu pozycji ciągle brakuje.
Porażka / rozczarowanie roku
Afera seksualna w Hollywood. Mowa oczywiście o kontrowersji wokół postaci Harveya Weinsteina oraz Kevina Spacey. Trudno tu mówić o porażce PR-owej - to raczej całkowite zrujnowanie wizerunku medialnego. Akcja #metoo tylko potwierdziła skalę problemu molestowania seksualnego kobiet. W Polsce - reklama marki pewnego energetycznego napoju. W poszukiwaniu nowych, coraz to bardziej szokujących sposobów na komunikowanie produktów można posunąć się za daleko i obrazić uczucia większości odbiorców.
Człowiek roku
Zdecydowanie Donald Trump. Działania żadnego człowieka na świecie nie były w tym roku tak kontrowersyjne i głośno komentowane, jak obecnego prezydenta USA. Wystarczy wspomnieć o zakazie wstępu obywateli krajów muzułmańskich do Stanów Zjednoczonych, groźbach wypowiedzianych wobec Korei Północnej czy ostatniej decyzji o uznaniu Jerozolimy za stolicę Izraela, która zagroziła status quo na Bliskim Wschodzie. Nie można również zapomnieć o (nie)sławnym kanale Trumpa na Twitterze, który wywołuje skrajne emocje. Na pewno jest jednak PR-owym fenomenem.
Projekt roku
„Fearless Girl”, czyli posąg dziewczynki stojącej w pozie superbohatera naprzeciwko słynnego byka „Charging Bull”. Umieszczony w samym centrum zdominowanego przez mężczyzn świata - Wall Street. Genialna w swojej prostocie kampania, która nie mówiąc nic, wyraża wszystko.
Premiera, nowość roku
Drugi sezon „Stranger things”, a także trzeci „Narcos”. Wywołują zachwyt zarówno odbiorców, jak i krytyków. Poprzedzone świetnymi kampaniami: na uwagę zasługują nie tylko plakaty nawiązujące do klasyków gatunku czy naklejki w miejskich łazienkach imitujące kreski kokainy, ale także reklamy zaadaptowane kulturowo w zależności od kraju, w którym się pojawiały. Mowa oczywiście o „powrocie biało-czerwonych” Narcosa i fantastycznej stacji rowerowej przeniesionej prosto z Drugiej Strony na warszawskie Powiśle.
Trend roku
Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, czyli zalew fake newsów. Wydaje się, że w dobie internetu, natychmiastowej komunikacji i tanich biletów lotniczych mimo wszystko wiemy mniej niż 80 lat temu. Z pewnością informacje są mniej jakościowe, niż kiedy mieliśmy do dyspozycji kilka gazet i jedną stację radiową.
Prognoza na 2018 rok
W 2018 roku public relations jeszcze bardziej zwiąże się z marketingiem i digitalem. Współpraca kilku zespołów okazuje się kluczowa, by trafić do odbiorcy - jak pokazuje przykład agencji They.pl, świetne wyniki można uzyskać, kiedy swoje siły na rzecz marki łączą PR specialist, copywriter, designer i analityk. Pamiętajmy również, że w czasach zalewu informacji wysyłanie jedynie suchych informacji prasowych naprawdę już nie działa - musimy tworzyć jakościowy content, dobre historie uzupełnione grafikami i zdjęciami. Zwłaszcza teraz, kiedy na rynku umacnia się nowa formuła mediów. Redakcje nie dają dziennikarzom (których jest coraz mniej) czasu na research i stworzenie prawdziwego „story”, raczej wymuszają na nich przebranżowienie się na specjalistów od SEO, wymyślających clickbaitingowe nagłówki.
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Przesłaliśmy case study na Twój adres e-mail.
Przesłaliśmy Magazyn na Twój adres e-mail.