Wirtualne Media: 2017 rok w mediach społecznościowych - prognozy na 2018 rok

Marta Djakon, Social Media Manager w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)

Wydarzenie roku

W listopadzie przedstawiciele Instagrama ogłosili, że z funkcji Stories korzysta już 300 milionów użytkowników dziennie. Taka liczba przekonuje nawet największych sceptyków aplikacji, delikatnie mówiąc, mocno wzorowanej na Snapchacie. Aktualizacje, nowe filtry, możliwość dodawania zdjęć z galerii i ankiety sprawiły, że użytkownicy coraz częściej tworzą i oglądają publikowane treści. Autorzy aplikacji nie zapominają także o profilach marek poprzez możliwość dodania aktywnych linków w Stories. To jednak jak na razie jedyna opcja, dzięki której można bezpośrednio przekierować odbiorcę na wybraną stronę.

Sukces roku

Social media to wciąż dobre miejsce do przeprowadzenia kampanii społecznych. Akcje takie jak #MeToo, #NudeAgainstNude czy #Sexedpl pokazują, że użytkownicy Facebooka czy Instagrama chętnie poruszają kontrowersyjne tematy, a materiały tego typu rozprzestrzeniają się wiralowo. I chociaż działaniom tego typu zawsze można coś zarzucić (akcja w dużej mierze wizerunkowa, zbyt płytkie podejście do tematu), to dobrze, że jeszcze znajduje się na nie miejsce w social mediach opanowanych w większości przez rozrywkowe treści. 

Porażka / rozczarowanie roku

Snapchat. Aplikacja, o której kilka lat temu mówili wszyscy i wiązali z nią ogromne nadzieje, dziś tonie. Wzrost liczby nowych użytkowników nie jest już tak duży jak chociażby rok temu, a ceny reklam znajdują się na coraz niższym poziomie. Do tego okulary Spectacles okazały się dużym niepowodzeniem. Co prawda Evan Spiegel zapowiedział niedawno redesign aplikacji i dodanie nowych funkcji, jednak możliwe, że podjął tę decyzję zbyt późno. 

Dużym rozczarowaniem jest także popularność fake newsów. Clickbaitowe nagłówki sprawiają, że wiarygodność informacji pojawiąjących się w social mediach maleje. Takie działania okazują się szkodliwe zarówno dla marek, jak i użytkowników. Szczególnie że według badań ponad połowa millenialsów traktuje Facebooka czy YouTube jako podstawowe źródła informacji. 

Serwis / kampania / projekt roku

Premiera 3. sezonu Narcos w Polsce była promowana serią krótkich filmów, w których rodzimy kontekst został idealnie dopasowany do realiów serialu. W przeddzień pojawienia się nowych odcinków Stranger Things na warszawskim Powiślu stanęły rowery z lat osiemdziesiątych. Na fanpage’u serialu aktorzy podpowiedzieli, jak można je odblokować. Dzięki takim akcjom marki udowodniły, że nawet jeśli produkt jest globalny, promocja jest o wiele skuteczniejsza, kiedy zostaje dostosowana do lokalnego rynku.

Premiera, nowość roku

W ubiegłym roku Messenger Bot przedstawiany był jako narzędzie, które pomoże w komunikacji na linii marka – użytkownik. W 2017 roku wykorzystywany był już do promocji marki np. programu Milionerzy czy do organizowania konkursów (HBO i „Gra o Tron”, Samsung i „Star Wars”).   

Trend roku

Tak jak od kliku lat – wideo. Trend ten cały czas się rozwija, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, skoro ten format jest wręcz narzucany przez różne aplikacje. Ruchome treści wzbudzają większe zaangażowanie niż statyczne posty, a algorytmy są dla nich bardziej przychylne. W tym roku Facebook wprowadził także automatyczne odtwarzanie wideo na urządzeniach mobilnych oraz ruchome cover photo. Możliwość zrobienia transmisji live na Facebooku czy Instagramie jest już dla wszystkich oczywista. 

Prognoza na 2018 rok

Jednym z największych wyzwań będzie walka o zasięg, szczególnie ten organiczny. Już teraz pojawiają się informacje o testach nowego feedu na Facebooku, na którym oprócz postów znajomych znajdzie się miejsce tylko dla płatnych treści. Z drugiej strony zawsze należy pamiętać o kreatywności. Działania RTM, nawiązywanie do topowych trendów czy organizowanie niestandardowych akcji nigdy nie stracą na popularności. Jednak jak pokazuje case Tigera czy McDonald’s (ten z przywróceniem na jeden dzień sosu seczuańskiego z serialu Rick and Morty) każde działanie musi być przemyślane i dobrze zaplanowane.


Napisz do nas

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z serwisu www. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji